Grete Treier hullas Alpides!
Oct 2133-kordne Eesti meister ja Eesti Jalgratturite Liidu juhatuse liige Grete Treier, pedaalinud Itaalia profiklubides Michela Fanini Record Roxis ja Gauss RDZ Ormus, saanud ühisstardist sõidus 2008 Pekingi OM-il 30. ja 2012 Londoni OM-il 17. koha. Osalenud maanteeratta MM-il ühisstardiga sõidus 2004 - 2008, 2010 ja 2011. Võitnud 2006 Prantsusmaa karikavõistlused. Saanud naiste velotuuril Poolas 2006 ja 2007 2. ning 2008 5. koha, Giro d'Italial 2007 ja 2008 üldarvestuses 8. (1 etapivõit), Thüringenis 2008 3. ning Limousinis 2010 ja 2011 1. koha. Vot selline naine!
Otsustasime selle meeletu kogemustepagasiga ratturi korraks testsõitja rolli panna :)
Sõiduvahend SCOTT Addict eRIDE > elektriratas - jah, maanteeratas - jah.
Ratas, mis pole mõeldud selleks, et elu lihtsamaks teha. Vastupidi, Addict eRIDE teeb kõik selleks, et sa võtaksid ette veel karmimaid katsumusi – ründaksid kõrgemaid mägesid, pikemaid tõuse, järsemaid nukke. Ikka selleks, et startida varem ja jõuda koju veel hiljem. Kerge, võimekas – täpselt nagu maailma tipptiimide heaks töötav vanem vend. Sul on võimalus Addict eRide’i abil vaadata rattamaailma hoopis teise pilguga.
Läbi aegade üks Eesti parimaid naisrattureid tegi oma uue veloga kodukamaral mõned trennid ning suundus otse Alpidesse, Andmomentsi ja Hawaii koostöös toimuvale üliraskele King of the Mountains rattareisile, kus nädalaga läbiti ~1000km ja 20000+ tõusumeetrit!
Edasi las räägivad juba Grete enda tensuurita märkmed ja pildid:
Enne kameeleoni (uue ratta hellitusnimi) sel aastal sõidetud 2300 km + hunnik linnaratta km.
Tekkinud küsimused enne elektrirattaga tutvumist (ärge kõike liiga tõsiselt võtke :)
◦ 1 päev uue sõbraga kohtumiseni. Täna vihma sajab- ei tea, kas elektrikaga ikka võib vihmasajus sõita
◦ Äkki hakkab trennis külm kui mootor sisse lülitatud, ei saa piisavalt koormust ja õnnehormoon jääb saamata
◦ Kui 25 km/ h kiirusel n-ö ratta abikäsi kaob, siis kas see on tunnetatav järsult või sujuvalt
◦ Kas selle elektrirattaga saaksin kaasa teha ka nt meie tugevate naisjuuniorite treeninglaagris, kus see aitaks mul vahetult näha nende treeningut.
◦ Kas saan kogeda Šveitsis jälle seda vana head tunnet ☺️, kui tõusul on endal kerge, aga paarilisel saab jutt otsa ja hingamine kiireneb :)
◦ Kui kaua peab vastu aku, kas peaksin paar kilo enne Šveitsi alla võtma, et aku pikkadel tõusudel päeva lõpuni vastu peaks :)
◦ Vau, milline ilus pronksjas- lillakas kameeleon :)
Esimene tutvumine kameeleoniga:
Kõigepealt hoiatuseks: kui päevakohustused tegemata, siis tuleb elekt. nupule kleebis panna, et ei tekiks kiusatust mootor sisse lülitada. Mul jäid täna aknad pesemata, sest seda ratast on vaimselt raske ka keerulisema (tuulise) ilmaga kodu poole keerata :).
◦ el. ratta tagumine osa on paar kilo raskem kui tavaratta oma (ratta kaal 11,5kg)
◦ Tagumise jooksu rumm on tavaratta omast suurem
◦ Esi- ja tagajooksude eksentrikud ei ole tavapärased
◦ Lenks, see on justkui pahnavaba armatuurlaud, kus puuduvad igasugused trossid ehk häirijad
◦ Elekt. käiguvahetus- millise kiirusega saab mitu käiku järjest raskemaks/kergemaks vahetada :)
◦ Tsiklimeestele see elekt. ratas naudingut ei pruugi pakkuda-mitte mingit jõnkusutamist, ratas kaasab elektrijõu sujuvalt ja aimates.
◦ Kui valgusfoori taga või pärast järsku kurvi on eest suur hammakas sisse ununenud, siis kameeleon aitab mõnusalt hoo jälle sisse saada
◦ Külm trennis kindlasti ei hakka. See ei ole n-ö pika pudeliga samaväärne situatsioon, kus rattur hoiab pudelist kinni ja auto veab ta mäest kasvõi tirri lastes üles. Kameeleoniga peab väntama, vastasel juhul jääb ratas seisma.
◦ Kartsin algul linnast tihedas liikluses läbi sõita, et kas elekt. ratas reageerib piisavalt kiiresti pidurdamisele- pole probleemi, ketaspidurid teevad oma tööd hästi!
◦ Vahel tundus, et ratas kasutab ka laskumisel (üle 25 km/h) elektrijõudu. tegelikult see polnud vist nii, lihtsalt rattal on hea veeremine.
◦ Pärast metsapeatust sõitsin u 5 km, kuniks järsemal tõusul tunnetasin, et abikätt pole- mootorituli oli kustunud, mootor välja lülitunud.
◦ Mootor teeb sisselülitatuna nii vaikset sahinat, et tänase tuulise ilmaga kuulsin seda ainult metsavahelistel tõusudel, kus hoog oli väike.
◦ Tänu "abikäele", mida see ratas raskematel lõikudel (vastu- ja küljetuul, tõusud) pakub, tunneb mu selg end pingevabamana kui tavaliselt.
◦ Tõusul püsti sõita on mugavam, treenimata selg ei saa nii palju koormust
◦ Treeningu keskmine kiirus jäi samasse vahemikku, mis tavarattaga sõites, ainult treening tuli pikem ja nauditavam
◦ Manuaali lugemata tekkis küsimus: huvitav, mida tähendab roheline tuli mootori sisse/ välja lülitamisnupul. Igal juhul akut jätkus Tartu valla üles- all teedel trenni lõpuni: 98 km; 27,6 km/h; kõige pikem selle hooaja sõit.
◦ Veidi vajab harjumist kurvide sõitmine- kuna kiirus alla 25 km/h, siis mootor ON seisus ja tuleb veidi pidurit vajutada. Tavarattaga kurvi võtmine pidurdab ise hoo vaiksemaks.
Pärast pikemat rattaga tutvumist:
◦ Raami peal sisse/ välja lülitamise nupul on 2 funktsiooni:
1. Näitab kui palju on abistaval mootoril akut alles: 4 erinevat värvi ehk 4 erinevat taset. Kusjuures elektrilise käiguvahetuse laadimine toimub lenksu otsast - erinevad laadimised.
2. Saab valida kolme erineva mootori tugevuse vahel (roheline=väike abi, oranz=keskmine abi, punane= tugev abi) + võimalus mootor üldse välja lülitada (valge).
◦ Elektrirattaga Eestis treenimise eelised:
1. Soovi korral saan mootori välja lülitada
2. Saan kiiremini koju kui avastan, et olen pimeda peale jäämas. Seekord õnneks jõudsin napilt enne kuud koju.
3. Saan kiiremini koju kui olen treeningule minnes vee- ja toiduvarude arvestamisega puusse pannud- tunne, et igast porilombist möödudes tahaks lonksu rüübata.
4. Kui treeningpartneriks on sõber, kelle reielihas on minu omast sitkem, seega kipub ta järjekindlalt minult eest veerema…
5. Tahan grupiga sõita, kus tempo on minu tavapärasest trennikiirusest suurem- saan tõusudel ja lõikudel mootorist abi kui liikumine on alla 25 km/h. Nt sõitsin ratturi tuules, kes tegi 15 min lõiku- siledal kannatasin, tõusudel taastusin :)
6. Külje- ja vastutuule lõigul saan säästa selga- ei pea nii tugevasti väntama.
7. Püsti vändates samuti selga säästvam
8. Trennis igav ei hakka- värvilised nupud teevad sõidu põnevamaks :)
9. Saan tõusudel aidata teist ratturit tempo tegemisel
10. Ratas sarnaneb väliselt tavalise maanteerattaga. Eestlased veel ei oska aimata (vähe kasutust), et kasutan mootori abi- arvavad, et olen tõusul lihtsalt väga tugev :). See teeb trenni lõbusamaks.
Märkmed Alpides
◦ Tõusudel mugav ⚡️tugevust reguleerida
◦ Laskumistel super-hüper hästi veereb
◦ Kõige rohkem pean grupis pingutama kiirusel 25-28- õrn tõus, ⚡️ratas kaalult tavarattast raskem, elektrijõud ei tööta
◦ Pikkadel sõidupäevadel peab akut säästma ja lülitama siledatel lõikudel ⚡️välja. Muidu peab enda jõul koduni veerema. Saab osta juurde spetsiaalse akupanga, mis pikendab ⚡️- ga sõidetavat distantsi.
◦ Ketaspidurid on Alpides asendamatud!
◦ Isegi rattaasjatundjale võib ⚡️ratas esmapilgul märkamatuks jääda- sarnaneb väga tavarattaga.
◦ Mida tugevamini väntan, seda vaiksemalt on mootori häält kuulda.
Scott Contessa Addict eRide 10 Electric Road Bike (2021)
FRAME: Addict eRIDE Disc HMX, Endurance Geometry / Replaceable Derailleur Hanger, Fully Internal Cable Routing
FORK: Addict eRIDE HMX Flatmount Disc, 1 1/4"-1 1/2" Eccentric Carbon steerer
DRIVE UNIT: Mahle Motor Hub drive 40Nm max Torque / EU: 25kmh / US: 20mph
BATTERY: Mahle 36V-208W
DISPLAY: Mahle iWoc, Bluetooth / Dedicated Smartphone app
CHARGER: Mahle 100-240V-2A
REAR DERAILLEUR: Shimano Ultegra Di2 RD-R8050-GS, 22 Speed Electronic Shift System
FRONT DERAILLEUR: Shimano Ultegra Di2 FD-R8050, Electronic Shift System
SHIFTERS: Shimano Ultegra ST-R8070, 22 Speed Electronic Shift System
CRANKSET: Shimano Ultegra FC-R8000, Hollowtech II 50x34 T
BB-SET: Shimano SM-BB72-41B
CHAIN: Shimano Ultegra CN-HG701-11
CASSETTE: Shimano Ultegra CS-R8000, 11-32
BRAKES: Shimano BR-R8070 Hyd.Disc
ROTOR: 160/F SM-RT800 CL and 160/R SM-RT86 6B rotor
HANDLEBAR: Syncros Creston iC 1.5 Compact, Alloy
H'STEM: Syncros RR iC, 1 1/4"
SEATPOST: Syncros Duncan 1.0 Aero
SEAT: Syncros Savona 2.5 V-Concept
HEADSET: Syncros Addict RC Integrated
WHEELSET: Syncros Capital 1.0 40e Disc, 24 Front /32 Rear, Syncros Fr thru-axle Re Bolt on
FRONT TIRE: SCHWALBE PRO ONE, 30x622
REAR TIRE: Schwalbe ONE Race-Guard Fold, 700x30C
APPROX WEIGHTS IN KG: 11.60
Pika jutu lühike kokkuvõte Gretelt: "Oli parajalt aktiivne, ilma erilise lihasvaluta ja rohkelt silmailu pakkuv puhkus toredas seltskonnas."